Profilbilde- 6 kb

Få hjelp og kom med dine spørsmål angående forumet og/eller Skeid.no generelt.

Moderator: Rolf-Vidar

Profilbilde- 6 kb

Innlegg Malak » 11 Jun 2009, 13:44

Bare lurer på en ting jeg. Og jeg skal spørre pent. Jeg klarer nemlig å være dannet når jeg konsentrerer meg veldig.

Er det mulig å få noe mer enn 1-6 kb når man skal laste opp et profilbilde ? Det blir ikke så mange muligheter man får med så lite kb på et bilde. Jeg forstår at man ikke kan laste opp enorme størrelser, men kunne man ikke få 100-150 kb eller no ?

Suss og klem fra meg til alle :)
Malak

Re: Profilbilde- 6 kb

Innlegg Anders » 11 Jun 2009, 16:56

Hei!

Jeg synes du klarer å spørre veldig pent, jeg. Et eksempel til etterfølgelse!

Grunnen til at 6144 bytes er maks størrelse på profilbildene er at det kun er tillatt med bilder som er maks 90x90 piksler store. Det er for å unngå at brukere laster opp større bilder, og dermed forskyver layouten på forumet. Når du uansett bare kan ha bilder som er maks 90x90 i størrelse er det egentlig ikke nødvendig med særlig mye mer enn 6000 bytes.

Bilde
Et eksempel: Bildet over her er 90x90 piksler stort, og er altså maks størrelse på profilbildene på forumet. Det er bare 5300 bytes stort, men siden det bare er 90x90 piksler holder det lenge. Detaljene i bildet vil uansett ikke komme fram, og større bilder (i antall bytes) er derfor unødvendig. 150kb for et bilde på 90x90 piksler er overkill.

Et annet argument mot større bilder (og i alle fall 100-150kb store bilder) er at siden vil bli veldig tung å laste og gå tregt. Hver emneside på dette forumet inneholder 25 poster før det lages en ny side. Dersom alle disse 25 brukerne hadde profilbilder på 100kb ville det med mine fantastisk dårlige matteegenskaper tilsi at bare brukernes profilbilder ville blitt på omtrent 2,5 megabyte.

Vi skal sjekke litt ut hvilke muligheter som finnes, men jeg vil ikke love noe. Inntil videre ser det dessverre mørkt ut. I alle fall med tanke på bilder med de størrelsene du nevner her. :)

Suss og klem,
Anders
Åk själv, gubbjävel!
Brukerens avatar
Anders

Innlegg Malak » 11 Jun 2009, 17:33

Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg forstår at sidene blir for tunge da. Men om man legger bildene/avatarene på eget sted på serveren da, slik at det kun blir minibilder (1000-6000 bytes) som vises i trådene. Men om man holder musepeker'n over bildet/avataren så zoomer man bildet større. Eller at bilder man laster opp automatisk blir skåret ned til 90x90.

Jeg forstår om man ikke vil bruke mye tid på dette, for det er jo det som blir skrevet som er det viktige i forumet. Tenkte bare en tanke jeg :) Og så har jeg fått meg nye nettingstrømper jeg håpet jeg kunne få vise frem :D
Malak

Innlegg Anders » 11 Jun 2009, 18:08

Malak skrev:Eller at bilder man laster opp automatisk blir skåret ned til 90x90.

Det blir det hvis du legger bildet ditt på en server og bruker "URL"-funksjonen til å vise profilbildet ditt. Jeg har for eksempel funnet dette bildet og bruker det som profilbilde nå:

Bilde

Da tar jeg URL-en til bildet, som er:
Kode: Merk alt
http://www.skeid.no/images/stories/jr_elite/jrelite_tap.jpg

...og kopierer den så inn i feltet ved siden av der det står "URL: Skriv inn URL-en til bildet du ønsker å benytte som avatar." (Vi er nå inne på Brukerkontrollpanel.)

Da har du straks et profilbilde som egentlig er større enn 90x90 piksler, men som blir skalert ned automatisk.

Det finnes haugevis av steder som tilbyr seg å lagre bildene dine gratis: bildr.no, photobucket.com og imageshack.us for å nevne noen.

Malak skrev:Og så har jeg fått meg nye nettingstrømper jeg håpet jeg kunne få vise frem :D

Hvis du gjør som forklart over her, og høyreklikker på bildet og velger vis bilde, da vil hele det store bildet (med nettingstrømper i ditt tilfelle) vises. (Bare sørg for å være diskre og smakfull når du velger ut nettingstrømpebilde du skal bruke som profilbilde. Vi har tross alt brukere under myndighetsalder her inne.)
Åk själv, gubbjävel!
Brukerens avatar
Anders

Innlegg Malak » 11 Jun 2009, 19:14

Takk :)
Malak

Innlegg Tore T » 26 Jun 2009, 11:41

Hyggelig at du bruker ett av bildene jeg har tatt, Anders. Men jeg er nysjerrig på hvorfor akkurat dét bildet? Fordi det er beskrivende for hvordan det går med A-laget for tia? På rævva. altså...?
Bilde

When they kick out your front door,
How you gonna come?
With your hands on your head,
Or on the trigger of your gun?
Brukerens avatar
Tore T

Innlegg Anders » 28 Jun 2009, 04:04

Hehe. Det er mulig underbevisstheten gjorde at valget falt på akkurat det bildet. Men da jeg skulle finne et bilde å bruke som eksempel var årsaken til valget ene og alene at saken bildet blir brukt i lå på toppen av Skeid.no. Det første jeg fant altså.

Jeg burde kanskje bytte...
Åk själv, gubbjävel!
Brukerens avatar
Anders

Innlegg KES » 04 Aug 2009, 19:44

Vel, jeg for mitt vedkommende har bodd for lenge i Trøndelagen til at intelligensen fungerer som den skal, blir bare trægere & trægere i pappen... har prøvd å stappe inn en av disse i bildeprofilen fra bildr.no: Bilde Bilde Bilde men tror dere jeg klarte å få noen av dem til å funke? Jeg mener: hadde jeg ennå fortsatt bodd i Oslo, dere veit - & omgåttes... ja dere skjønner... så hadde jeg vel fixa det... men nå ser det ut til at jeg har tatt varig skade, har bodd her opp for lenge, akk & ve... ;)
Brukerens avatar
KES

Innlegg Anders » 04 Aug 2009, 22:01

Hmm. Fikk faktisk ikke til å bruke ditt bilde på den måten jeg har forklart over her selv heller...

Det må ha noe med størrelsen å gjøre. Her er en nedskalert versjon: http://bildr.no/image/461704.jpeg
Den skal fungere bedre. Håper jeg. :)
Åk själv, gubbjävel!
Brukerens avatar
Anders

Innlegg KES » 05 Aug 2009, 13:26

Denne funka :)! Takk for hjelpen!
Brukerens avatar
KES

Gå til Tilbakemeldinger og hjelp

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest