Frank Varner cup

Diskuter idrettslaget Skeid. Klubben har hundrevis av aktive utøvere i idrettene bandy, ski og fotball.

Moderator: Rolf-Vidar

Frank Varner cup

Innlegg dollydimple » 27 Apr 2014, 23:59

Jeg sitter med en god følelse etter helgas Frank Varner cup for gutter.
I tidligere år har organsieringa vært så som så med dommere og lag som ikke har møtt opp, tommer kaffekanner osv....
I år opplevde jeg et arrangement som gikk skikkelig på skinner.
Ikke nok med at Skeid stilte med gode og flinke dommere, men det var i tillegg "trivselsvakter" som sjekket at alle foreldre, spillere og frivillige oppførte seg som de skulle.
Her har alle de ansatte og de frivillige tydeligvis gjort en kjempejobb i forkant. All honnør til dere.
Når været i tilleg viser seg fra sin beste side, kan det bare gå bra :D
Vann er is som venter på neste sesong!!!!
dollydimple

Re: Frank Varner cup

Innlegg dollydimple » 28 Apr 2014, 00:04

Så får leve med at høyrepressa disser oss for utvalget i kiosken.
Alt er jo så mye bedre på vestkanten.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 47886.html
Vann er is som venter på neste sesong!!!!
dollydimple

Innlegg Ergofobi » 28 Apr 2014, 12:45

dollydimple skrev:Så får leve med at høyrepressa disser oss for utvalget i kiosken.
Alt er jo så mye bedre på vestkanten.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 47886.html

Dem har et point i forhold til det med mat, men nå er jo ikke akkurat gulost, brunost eller leverpostei noe å slå stiften for heller.
Mange unger i dag får i seg alt for mye sukker og salt og har foreldre som til hverdags dytter i dem pulverpose-taco, pulverposesuppe, "pizza" og "hamburgere" som er fryst eller kjøpt inn hos steder som "Peppe`s" eller "McDonalds". De får en helt feil inngang i livet i forhold til kosthold og gleden ved å spise og lage mat, og også selve verdikjeden og hvor mye jobb som ligger bak for å ferdigstille et bra produkt.
Det blir jo selvfølgelig et paradoks at unger skal dyttes fulle av dårlig mat på et idrettsarrangement( voksne er noe annet, de bør være i stand til å ta egne valg ), så her er jeg enig med den selvlærte og flinke kokken Andreas Viestad og andre lignende matambassadører.
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes... That way when you criticize them, you are a mile away from them and you have their shoes."
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg Burnley » 29 Apr 2014, 20:36

Må vel innrømme et klart 1-0 til Frigg her. Unger i dag får for mye sukkerdritt i seg. Noen som har prøvd å få styr på en skokk unger etter en kosetime på skolen?

Burnley (en klubb i Premier League)
Please try to understand before one of us dies!
Brukerens avatar
Burnley

Innlegg Ergofobi » 29 Apr 2014, 23:44

Burnley skrev:Noen som har prøvd å få styr på en skokk unger etter en kosetime på skolen?

Ikke en skokk, det holder med et par..., men jeg kjenner lærere som ser på det som et problem.
Ingen vits å bli fanatisk og sukker gir energi, men pointet må være å forandre på en kultur hvor det å spise eller lage mat skal gå så kjapt som overhodet mulig. Det er ikke bra hverken for kropp eller sinn. Derfor er slike tiltak som bl.a. Viestad har vært med på å rulle i gang her en meget god ting og noe alle unger( og høyst sannsynlig også en del voksne ) hadde hatt godt av å delta på:
http://www.geitmyra.no/

Jeg stusser også over disse såkalte "barnemenyene" som noen spisesteder har. De består stort sett av pølser, grillet kylling, hamburger, pommes frites, brus, is osv. En barnemeny burde vært det samme som en voksenmeny - bare i mindre porsjoner. Jo før de unge lærer å smake på chilli, fennikel, steinbit, kanin, granateple, jordskokk, oksehale, kyllinglever o.l. dess bedre, og dess større mulighet for at de tar bedre valg når de selv blir gamle nok.
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes... That way when you criticize them, you are a mile away from them and you have their shoes."
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg Svinni » 30 Apr 2014, 08:30

Synes det er greit med pølser og vafler på fotball-cup, men man burde kanskje også tilbudt noen sunnere alternativ som grove baguetter med skinke, oppskjært frukt etc., slik at folk hadde valget selv. Men dette stiller jo litt andre krav til kjøling osv... Og er også et kostnadsspørsmål. Man velger heller å gjøre det enkelt.
Brukerens avatar
Svinni

Innlegg Ergofobi » 30 Apr 2014, 08:55

Svinni skrev:Synes det er greit med pølser og vafler på fotball-cup, men man burde kanskje også tilbudt noen sunnere alternativ som grove baguetter med skinke, oppskjært frukt etc., slik at folk hadde valget selv. Men dette stiller jo litt andre krav til kjøling osv... Og er også et kostnadsspørsmål. Man velger heller å gjøre det enkelt.

Feil...og rett!
Det er søplemat, ferdigmat og halvfabrikata som er dyr, så i forhold til kostnader og økonomi så er noe av det dummeste man gjør å handle inn næringsmidler innenfor forannevnte kategori. Det bringer oss over på neste påstand om "å gjøre det enkelt". Ja, det er riktig, men dette skyldes jo nettopp en manglende kunnskap og interesse for tillaging av mat og kosthold generelt i samfunnet. Derfor er initiativer som det Andreas Viestad, Terje Håkonsen og( i England ) Jamie Oliver tar i forhold til denne problematikken, så utrolig bra.
Jeg mener man bør se helhetelig på det og få unger til å forstå at hvis du skal prestere og bli god så kan du ikke dytte i deg cola, pølser og is mellom slagene. I tillegg mener jeg at barn bør læres opp til at det å innta et måltid mat er en sosial happening som dreier seg om noe langt mer enn å bare fylle kroppen med et eller annet søl og like gledesløst som man fyller bensin på en bil.
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg Svinni » 30 Apr 2014, 10:39

Ergofobi skrev:I tillegg mener jeg at barn bør læres opp til at det å innta et måltid mat er en sosial happening som dreier seg om noe langt mer enn å bare fylle kroppen med et eller annet søl og like gledesløst som man fyller bensin på en bil.

Og hvem skal så lære dem opp til dette? Foreldrene? Som stresser fra ditt til datt og knapt har tid selv? Nei, dette blir bare en av mange ting barn bør gjøre, men som ingen tar ansvar for. Akkurat som at barn bør være i fysisk aktivitet minst en time daglig. Og da snakker vi ikke om slåball etc, hvor 90 % står stille mesteparten av tiden, men øvelser hvor de må svette skikkelig! Dette har man snakket om i hundre år, men skjer det noe? Nope!
Brukerens avatar
Svinni

Innlegg Ergofobi » 30 Apr 2014, 11:13

Svinni skrev:
Ergofobi skrev:I tillegg mener jeg at barn bør læres opp til at det å innta et måltid mat er en sosial happening som dreier seg om noe langt mer enn å bare fylle kroppen med et eller annet søl og like gledesløst som man fyller bensin på en bil.

Og hvem skal så lære dem opp til dette? Foreldrene? Som stresser fra ditt til datt og knapt har tid selv? Nei, dette blir bare en av mange ting barn bør gjøre, men som ingen tar ansvar for. Akkurat som at barn bør være i fysisk aktivitet minst en time daglig. Og da snakker vi ikke om slåball etc, hvor 90 % står stille mesteparten av tiden, men øvelser hvor de må svette skikkelig! Dette har man snakket om i hundre år, men skjer det noe? Nope!

Jeg tror jeg lar Viestad svare for meg her, fordi jeg er 100% enig:
http://www.mamma.no/mat/gode-hverdagsretter

Mye av det "stresset" som mange ser ut til å oppleve i dag er i stor grad selvpåført og handler i bunn og grunn om prioriteringer. Jeg foretrekker personer som har guts nok til å si f.eks.: "Nei, jeg synes det er kjedelig å lage mat, eller jeg kan det ikke. Jeg vil heller bruke tiden på å se på Hotel Cæsar, fotfølge ungene mine på alle aktiviteter eller gå på treningsstudio". Det er mye bedre enn å forsøke å jåle seg med å si at man ikke har tid. Siden 70-tallet har nordmenn fått mer og mer ferie og fritid( jeg skal vedde skjorta på at en stor andel tar fri 2. Mai fordi det er en "inneklemt" dag ), så den forklaringen kjøpes ikke lenger. Personlig lager jeg mange ganger middag kl. 21-22 på kvelden til dagene derpå( for da har jeg god tid ), mens andre igjen heller velger å se på TV, sitte på PC eller lese Se & Hør.
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Gå til Allianseidrettslaget Skeid

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Bridge by mehdiplugins.com