3. Divisjon avd. 1 - 2015

Diskuter annet relatert til Skeid Fotball. Junior elite, Skeid 2, Skeid-historie, Oksene, drift, administrasjon m.m.

Moderator: Rolf-Vidar

Re: 3. Divisjon avd. 1 - 2015

Innlegg Anders » 12 Okt 2015, 13:25

At vi stiller sterkt mot Nesodden i 3. divisjon er for så vidt greit. Det gjøres av alle lag som har andrelag i divisjonssystemet når de står i fare for å rykke ned. La det ikke være noen tvil: Det er systemet forbundet har lagt opp til som er feil, og vi skal ikke nødvendigvis være moralsk bedre enn alle andre. Men vi skal ikke være dårligere heller. Med sju A-lagsdebutanter fra start mot Mjølner i går, mener jeg det er heeeeelt på kanten (om ikke over).

Poenget mitt: Så lenge vi kan påvirke opprykk og nedrykk, noe vi i alle høyeste grad kan, så har Skeid en forpliktelse ovenfor de andre lagene i Oddsenligaen om å stille så sterkt som mulig i alle kampene våre. Det handler om respekt for motstanderen og fair play.

Ja, det var karantener, skader, sykdom og andre forfall til kampen mot Mjølner. Men et enkelt spørsmål man kan stille seg er dette: Ville Skeid stilt med det samme laget mot Mjølner hvis vi ikke allerede hadde reddet plassen forrige serierunde? Svaret sier seg selv.

Det er også en omdømme-faktor her. Flere Skeid-trenere har uttalt seg kritisk til andrelagene de siste årene. Igjen: Det er systemet som er feil, men nå møter Skeid uansett seg selv i døra. Det legges merke til. Det er sannsynligvis ikke skjedd noen særlig skade ennå, men det er definitivt ikke noen heldig manøver heller.

Mot Grorud på lørdag må vi stille med våre elleve beste *fra start*. Uavhengig av hvordan situasjonen måtte være i 3. divisjon.
Åk själv, gubbjävel!
Brukerens avatar
Anders

Innlegg 7NTXX » 12 Okt 2015, 14:02

La oss anta at vi tar tre poeng mot Nesodden i kveld. For at rekruttene skal klore seg fast i 3.div, vil de nok trenge ytterligere tre poeng i de to siste kampene. På lørdag skal både A-laget og rekruttene spille. A-gutta drar til Grorud, Oppsal kommer på besøk til Nordre Åsen. Begge disse lagene jager opprykk. Sett fra et Skeid-egoistisk synspunkt, bør vi stille sterkest mulig mot Oppsal og la "røkla" ta T-banen til Grorud. Dermed vil vi gi Grorud en gaveseier, mens vi nok ødelegger Oppsals opprykk. Hva synes dere om dette? Slik disponeringer av mannskapet vil være godt innenfor regelverket!
7NTXX

Innlegg Ergofobi » 12 Okt 2015, 14:22

7NTXX skrev:Slik disponeringer av mannskapet vil være godt innenfor regelverket!

Sikkert, men synes du ikke det er litt snodig at flere mennesker i mange år har kritisert andre klubber for å holde seg innenfor nøyaktig det samme regelverket?

Husk dette neste gang 2. laget til Tromsø, Mjøndalen, Start eller Fandens oldemor velger å stille med et styrket/svekket 2. lag som KAN få konskvenser for Skeid i forhold til opp- eller nedrykk.

Regler er en ting, noe annet er moral. De aller fleste reagerer jo på at en spiller "faker" skade eller jukser seg til straffe. Så lenge dommeren ikke ser dette så holder spilleren seg innenfor regelverket selv om han gjør det som, for noen av oss, fremstår som en moralsk forkastelig handling. Noe av det samme kan sies om klubber som bevisst velger å stille svekket og spesielt, som "Anders" er inne på, når de kan påvirke andre klubbers fremtid på godt eller vondt.
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes... That way when you criticize them, you are a mile away from them and you have their shoes."
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg SupportSkeid » 12 Okt 2015, 16:09

Nå har klubben mulighet til å vise ryggrad og prinsippfasthet.Forbannet feigt å sende rekrutter på A-oppdrag og motsatt.
Gjøres det slik så må de for fremtiden holde kjeft.
SupportSkeid

Innlegg Lilleborg » 12 Okt 2015, 20:17

Får en fryktelig vond smak i munnen av å se startelleveren til 2.laget i dag. På grensen til flaut.
Two jackets and a ball, that's all you need!
Glen Foy
Brukerens avatar
Lilleborg

Innlegg Lilleborg » 12 Okt 2015, 21:26

"Skeid 2" med en knallsterk seier borte mot Nesodden i kveld. Solide 1-0 mot et bunnlag i 3.divisjon....
Glen Foy
Brukerens avatar
Lilleborg

Innlegg Speakern » 12 Okt 2015, 21:40

Enig med Lilleborg, Anders og alle dere andre som IKKE liker dette.... Og ja, tenk "Skeid 2" klarte å vinne med ett mål i kveld - frustrerende... Hadde forventet meg at laget skulle benytte denne muligheten til å bøtte inn mål slik at vi hadde et stort fortrinn foran de to siste kampene - ettersom flere lag ligger an til å lande på tilnærmet samme poengsum.
Vi kan jo håpe at Borgar, som nå tok over tredje sist plass ikke tar mer enn ett poeng på sine to siste kamper...

En aldri så liten digresjon på tampen;
Skeid spilte i helgen oppgjør i Oddsen-ligaen uten at ett eneste innlegg ble postet under lenken til A-laget. La gå at vi har sikret plassen, men i mitt hode hadde jeg håpet vi kunne ha som et mål å passere Senja og kanskje også Stabæk2 før sesongen var over - hadde jo sett bedre ut med en 7.plass på tabellen enn det som tegner til å bli en 10.plass...
Speakern

Innlegg Ergofobi » 12 Okt 2015, 22:14

Vil bare tillegge at dette er en bra debatt med mange gode argumenter - fra begge sider. 8-)
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes... That way when you criticize them, you are a mile away from them and you have their shoes."
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg Kim » 12 Okt 2015, 22:31

Ille å se hvordan gutta slet med å holde seg på beina. Spiller nesten ikke noen rolle hvordan lag man spiller med når man ikke er skodd for forholdene. Burde vel ikke være noen bombe at det er naturgress på Berger stadion??!!
Kim

Innlegg Burnley » 13 Okt 2015, 02:41

Ergofobi skrev:Merkelig det der med "virkelighet" og hvordan den oppfattes fra forskjellige ståsteder...
Virkeligheten er jo at mange klubber har spillere som jukser seg til straffespark, frispark, "skader" osv.
Eller som tusker litt med dette å stille sitt sterkeste lag o.l.
Så hvis alle andre kan, så må det vel være greit at Skeid( eller hvilken som helst annen klubb) også kan?

Som "Speaker'n" nevner: dette går på Fair Play. Dessverre er det bare noe som gjelder frem til et visst punkt. Det punktet starter der ens egen klubb blir negativt berørt.

Poenget her blir vel egentlig at de som evt. måtte vri seg i vrede hvis en eller annen klubb i fremtiden stiller med 2. lag som kan komme til å berøre Skeid sin situasjon negativt bør ha forståelse for virkeligheten disse klubbene meler sin egen kake i ?

Det går an å ta et aktivt standpunkt i forhold til slike temaer som dette. På kort sikt er det dog ikke sikkert det vil "lønne" seg, men på lengre sikt er det god markedsføring for klubber som gjør det.

Det har ingen verdens ting med ridderlighet å gjøre, heller kanskje en tro på at klubben hadde kommet styrket og positivt ut av det gjennom å først og fremst fokusere på fair play.

Og akkurat det synspunktet er det helt greit å ha. 8-)

Som du nevner i en annen post her tråden - dette er en nyttig diskusjon for klubben.

Du setter to ting opp mot hverandre her, nemlig filming og usportslig opptreden på banen kontra lovlig spekulasjon innen et system som er vedtatt i lovlige former....enda så bedritent det er i all sin lovlighet.

Vel, jeg ser ikke på dette som noe gangbart argument så lenge det er snakk om å bryte et regelverk kontra å utnytte et annet innenfor rammen av det lovlige. Nok om det fra min side.
Vi snakker om virkeligheten her. Er den så mye å lure på da? Vi har en ordning som gir seg noen uheldige utslag. Noen driter i disse utslagene, andre finner seg i dem i lys av at de mener det tjener en større og viktigere sak. Så har du dem (deriblant undertegnede) som mener hele ordningen er uakseptabel over hele linja.
Er vi uenige om den virkeligheten?

Jeg siterer deg: "Det går an å ta et aktivt standpunkt i forhold til slike temaer som dette. På kort sikt er det dog ikke sikkert det vil "lønne" seg, men på lengre sikt er det god markedsføring for klubber som gjør det.

Dette synes jeg det ligger mye fornuft i. Og vi har sjansen nå som vi har skapt litt røre rundt temaet. La oss fortelle omverdenen at vi nå har lagt hodet på blokka og demonstrert idiotiet med de risiki vårt omdømme vil måtte løpe i kjølvannet av dette. Så kan vi slå kontra og fortelle de samme omgivelser at "ok, vil dere ha moralsk opptreden, så skal vi jaggu meg vise dere at vi kan det også. Vi legger det inn i klubbens statutter at vi går imot ordningen og at klubben har som prinsipp å ikke utnytte den på utilbørlig om enn lovlig måte."

Den sjansen har vi nå. Men da må vi få hele klubben med på det og da må vi alle gjøre mer enn bare å skrive på et nettforum som følges av ikke så forferdelig mange. Og der er jeg litt pessimist, for å si det sånn.

Så får vi se hvilken pris vi må betale for det jeg fremdeles vil kalle "ridderlighet" i det lange løp om min pessimisme skulle vise seg å være feilslått....hvilket den jo utmerket godt kan vise seg å være.

For å konkludere: Slik jeg ser det er den rette skyteskiva de som opprettholder ordningen ved sin stemme på forbundstinget og ikke de klubbene som spekulerer vilt i en lovlig vedtatt (og kontroversiell) ordning.

Burnley
"
Please try to understand before one of us dies!
Brukerens avatar
Burnley

Innlegg Burnley » 13 Okt 2015, 02:56

Ergofobi skrev:Vil bare tillegge at dette er en bra debatt med mange gode argumenter - fra begge sider. 8-)

Og bare for å ha gjort det klart - personlig har jeg kanskje fremstått i denne debatten som varm forsvarer av "umoralen". Sikkert ikke ufortjent, men faktum er at jeg heller til "fair-play-siden" (om vi nå skal navngi sidene). Det virker kanskje ikke sånn, men jeg synes denne saken er litt for sammensatt til at jeg skal befinne meg kun på den ene av de to sidene.

Burnley
Brukerens avatar
Burnley

Innlegg 7NTXX » 13 Okt 2015, 10:44

For best å sikre rekruttlaget et fortsatt liv i 3.div, og samtidig være rettferdig i opprykksstriden i begge avdelingene, kan vi disponere som følger:

Mot Grorud til lørdag stiller vi med toppet A-lag. Det medfører at det blir et ordinært rekruttlag som møter opprykksjagemde Oppsal.

I siste serierunde går Oddsenkampene to timer før rekruttkampene starter. Derfor kan de spillere som ikke spiller mot TUIL, spille rekruttkampen mot Særp2. Altså, vi lar rekruttene ta i mot TUIL på Nordre Åsen, mens våre beste menn drar til Særp for å sikre tre poeng og videre liv i 3. div. For TUIL og Særp2 er disse kampene uten interesse, de er ikke involvert i hverken bunn eller opprykksstrid. (FORBEHOLD: Dersom vi slår Grorud og Kåffa taper mot Finnsnes i 25. Runde, vil TUIL kunne komme tilbake i posisjon for opprykk!)

Vil Ergofobi sove bedre om natta hvis dette opplegget følges av ledelsen?
7NTXX

Innlegg Bakunin » 13 Okt 2015, 12:27

Skeid har fulgt regelverket og derfor ikke gjort noe galt.
Hva som er moralsk riktig er en annen sak(avhengig av hva slags moralsk kompass man innehar selvsagt).
Skeid har sagt ifra og motsatt seg denne ufine praksisen lenge. Dette har ikke resultert i noen endring, skal Skeid da som eneste lag ikke benytte seg av mulighetene regelverket gir?
Ser på nett at hylekoret sier at Skeid møter seg sjæl i døra, skulle likt å se hvilken/hvilke andre klubber som har alt på det tørre i denne saken..
For min egen del kunne det godt ha vært egen serie for 2lag, problemet er hva slags kvalitet det blir på denne serien?
Enkleste løsningen er å forby 2 lag.
"There's no I in team, but there's a U in c.unt"
Kenny F***ing Powers
Bakunin

Innlegg Ergofobi » 13 Okt 2015, 12:54

7NTXX skrev:For best å sikre rekruttlaget et fortsatt liv i 3.div, og samtidig være rettferdig i opprykksstriden i begge avdelingene, kan vi disponere som følger:

Mot Grorud til lørdag stiller vi med toppet A-lag. Det medfører at det blir et ordinært rekruttlag som møter opprykksjagemde Oppsal.

I siste serierunde går Oddsenkampene to timer før rekruttkampene starter. Derfor kan de spillere som ikke spiller mot TUIL, spille rekruttkampen mot Særp2. Altså, vi lar rekruttene ta i mot TUIL på Nordre Åsen, mens våre beste menn drar til Særp for å sikre tre poeng og videre liv i 3. div. For TUIL og Særp2 er disse kampene uten interesse, de er ikke involvert i hverken bunn eller opprykksstrid. (FORBEHOLD: Dersom vi slår Grorud og Kåffa taper mot Finnsnes i 25. Runde, vil TUIL kunne komme tilbake i posisjon for opprykk!)

Vil Ergofobi sove bedre om natta hvis dette opplegget følges av ledelsen?

Akkurat søvn er en av disse greiene jeg har få problemer med håndtere. Hvordan er det med din egen? Har du vært oppe og grublet i hele natt på dette fortsatt ubesvarte spørsmålet som jeg tidligere har stilt (deg)?: "Sikkert, men synes du ikke det er litt snodig at flere mennesker i mange år har kritisert andre klubber for å holde seg innenfor nøyaktig det samme regelverket?" :mrgreen:
Og hvordan tror du nattesøvnen til f.eks. "Lilleborg", "Speakern" og "Anders" er? Disse har jo også uttrykt seg kritisk, men merkelig nok så glemte du å nevne de...
Sist endret av Ergofobi den 13 Okt 2015, 13:15, endret 1 gang
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg Ergofobi » 13 Okt 2015, 13:06

Bakunin skrev:Skeid har fulgt regelverket og derfor ikke gjort noe galt.
Hva som er moralsk riktig er en annen sak(avhengig av hva slags moralsk kompass man innehar selvsagt).
Skeid har sagt ifra og motsatt seg denne ufine praksisen lenge. Dette har ikke resultert i noen endring, skal Skeid da som eneste lag ikke benytte seg av mulighetene regelverket gir?
Ser på nett at hylekoret sier at Skeid møter seg sjæl i døra, skulle likt å se hvilken/hvilke andre klubber som har alt på det tørre i denne saken..
For min egen del kunne det godt ha vært egen serie for 2lag, problemet er hva slags kvalitet det blir på denne serien?
Enkleste løsningen er å forby 2 lag.

Sant nok, de har ikke gjort noe galt i forhold til gjeldene regelverk, men synes du ikke at det bare er en bittelitte anelse rart at det har eksistert et "hylekor på nett" i årevis som i sterke ordelag har kritisert ANDRE klubber for å forholde seg til nøyaktig det samme regelverket?
La oss si at Skeid havner i avdeling med Bodø/Glimt 2 og Odd 2 neste sesong og disse lagene velger å stille svekket i kampene mot Skeid sin argeste opprykksrival, mens de velger å stille styrket mot Skeid og dermed er med på å påvirke utfallet til slutt. Hvordan vil din og andres reaksjon da evt. fortone seg? Vil du huske tilbake å uttrykke at Skeid gjør jo nøyaktig det samme i lignende situasjoner og derfor får det være greit, eller vil du slutte deg til "hylekoret" som har uttrykt sin vrede i årevis hver gang deltagelsen til 2. lag i seriespill har gått i DISFAVØR av Skeid?
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg Ergofobi » 13 Okt 2015, 13:14

Burnley skrev:For å konkludere: Slik jeg ser det er den rette skyteskiva de som opprettholder ordningen ved sin stemme på forbundstinget og ikke de klubbene som spekulerer vilt i en lovlig vedtatt (og kontroversiell) ordning.

Burnley
"

Greit, og dette lurer jeg på:
Du har før vært inne på at "makta rår" osv., men hvis hver klubb har en stemme på et ting, så ville det vel ha vært en smal sak å fjerne denne ordningen hvis mange nok klubber nedover i divisjonene er motstandere?

Med mindre de til enhver tid 16 klubbene i Eliteserien har en form for dobbeltstemme e.l. og dermed klubber ned all motstand.

Sannheten er vel heller at mange klubber, også disse et godt stykke nedover i divisjonene, er såre fornøyd med ordningen eller ser den ikke som viktig nok? Kanskje er det bare supportere i enkelte klubber som reagerer med mishag, mens i de aller fleste klubbers indre gemakker så synes man at ordningen med 2. lag i ordinært seriespill fungerer på en tilfredsstillende måte?
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg 7NTXX » 13 Okt 2015, 14:00

I Fredrikstad Blad blir en av lederne i Kråkerøy IL, Bjørnar Johannessen, intervjuet. Han forutsetter at Skeid2 vil gjøre ALT for å slå Oppsal på lørdag fordi det er i Skeids egeninteresse å berge plassen i 3.divisjon. "ALT", vil det si å la A-gutta spille mot Oppsal, mens "røkla" drar til Grorud? Jeg tror ikke Oppsals ledelse er enig i Hr. Johannessen!

I Tromsø sliter man med det samme problemet. Tromsøs tredjelag ønsker å rykke opp fra 4.div. Siden TIL2 forlenget er klar for opprykk til Oddsenligaen, har TIL latt andrelaget, med flere tippeligaspillere i troppen, spille i 4.divisjon, noe som ser ut til å ha sikret opprykk for TIL3. Men dette har gått på bekostning av Kvaløy IL som er skikkelig forbannet siden de i flere år har vært på nippet til opprykk og mislykkes i år igjen.

Med det nåværende seriesystemet vil det hyppig oppstå slike problemer, og etter min mening må det aksepteres at enhver alltid er seg selv nærmest og derfor disponerer etter eget forgodtbefinnende.

Jeg håper alle skeidvenner sover godt om natta, det er viktig for helsa.
7NTXX

Innlegg Ergofobi » 13 Okt 2015, 14:13

7NTXX skrev:Med det nåværende seriesystemet vil det hyppig oppstå slike problemer, og etter min mening må det aksepteres at enhver alltid er seg selv nærmest og derfor disponerer etter eget forgodtbefinnende.

Det er et fair standpunkt, spesielt siden det inneholder en evt. fremtidig forståelse og sympati med klubber som måtte handle på en slik måte at også Skeid kan gå glipp av å rykke opp - eller enda verre, få beseglet sin skjebne og rykke ned.
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg Anders » 13 Okt 2015, 15:17

Avgjør 2. lagene «Trikkeserien»? Nå er det full fyr i KFUM-leiren, og det skjelves i kjortlene: http://www.osloby.no/nyheter/Avgjor-2-l ... 00883.html
Åk själv, gubbjävel!
Brukerens avatar
Anders

Innlegg 7NTXX » 14 Okt 2015, 11:09

Anders skrev:Avgjør 2. lagene «Trikkeserien»? Nå er det full fyr i KFUM-leiren, og det skjelves i kjortlene: http://www.osloby.no/nyheter/Avgjor-2-l ... 00883.html

Denne artikkelen står i dagens papirutgave av Aftenposten, del 2, side 23. Lagleder Reidar Solberg bedyrer at Skeid stiller toppet mot Grorud på lørdag, vi har jo ingen spillere som må sone karantene. Dermed er Grorud advart, og fra foldete hender på Ekeberg høres stønn av lettelse!
7NTXX

Innlegg Ergofobi » 14 Okt 2015, 13:03

Anders skrev:Avgjør 2. lagene «Trikkeserien»? Nå er det full fyr i KFUM-leiren, og det skjelves i kjortlene: http://www.osloby.no/nyheter/Avgjor-2-l ... 00883.html

Slike artikler har man jo lest før og bekrefter egentlig bare det schizofrene synet klubber( og folk rundt klubbene ) har på denne ordningen:
2. lag er noe herk HVIS ens egen klubb er involvert i noe som kan få negative konsekvenser. Da mobiliseres det og mer eller mindre skriveføre journalister tilkalles for å konstruere en "nyhet" til en eller annen lokal blekke. Hvis ordningen derimot fører til noe positivt for egen klubb så er det bra/greit, eller det utføres en feiende flott øvelse i det man på godt norsk kan kalle for "största möjliga tysssssssnad". :P
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg Speakern » 17 Okt 2015, 20:06

Med mindre Borgar slår FFK 2 i siste kamp, borte, beholder Skeid plassen selv med tap mot Sarpsborg i siste runde...
Speakern

Innlegg Lilleborg » 24 Okt 2015, 15:47

Regner med at vi aldri vil høre fra klubben hvor negativt det er med 2.lag i divisjonssystemet igjen.
Glen Foy
Brukerens avatar
Lilleborg

Innlegg Burnley » 24 Okt 2015, 18:15

Lilleborg skrev:Regner med at vi aldri vil høre fra klubben hvor negativt det er med 2.lag i divisjonssystemet igjen.

Jeg er vel for min egen del litt ferdig med denne debatten, men jeg spurte styreleder Erling Geir i dag om hva Skeids representanter stemmer på forbundstinget hvis saken kommer opp. Det visste han ikke.
Jeg synes vi som klubb burde burde greie ut det garnet og var det opp til meg så bør Skeid stemme klart nei til ordningen, ikke bare i det kommende, men så lenge den eksisterer. Om vi stemmer for ordningen, har vi absolutt ingen legitim grunn til å klage. I motsatt fall.....sorry, men da risikerer vi som før hevdet at ridderligheten kan komme til å koste oss noe.

Og vi som supportere kan jo også med rette klage så lenge vi samtidig husker å sparke egen klubb på leggen i sakens anledning.

Burnley (som banka bedritne Blackburn Bastards på bortebane i dag)
Brukerens avatar
Burnley

Innlegg Burnley » 24 Okt 2015, 18:53

Ergofobi skrev:
Burnley skrev:For å konkludere: Slik jeg ser det er den rette skyteskiva de som opprettholder ordningen ved sin stemme på forbundstinget og ikke de klubbene som spekulerer vilt i en lovlig vedtatt (og kontroversiell) ordning.

Burnley
"

Greit, og dette lurer jeg på:
Du har før vært inne på at "makta rår" osv., men hvis hver klubb har en stemme på et ting, så ville det vel ha vært en smal sak å fjerne denne ordningen hvis mange nok klubber nedover i divisjonene er motstandere?

Med mindre de til enhver tid 16 klubbene i Eliteserien har en form for dobbeltstemme e.l. og dermed klubber ned all motstand.

Sannheten er vel heller at mange klubber, også disse et godt stykke nedover i divisjonene, er såre fornøyd med ordningen eller ser den ikke som viktig nok? Kanskje er det bare supportere i enkelte klubber som reagerer med mishag, mens i de aller fleste klubbers indre gemakker så synes man at ordningen med 2. lag i ordinært seriespill fungerer på en tilfredsstillende måte?

Det er nok sannheten og da blir jo overmakta desto større. Og det er neppe en smal sak å få med seg nok klubber på dette uten videre.
Uansett synes jeg vi som klubb skal ta avstand fra ordningen ved å ha som offisiell policy å stemme imot den når den dukker opp på tinget. Det er minstekriteriet om vi skal uttale vår misnøye. Et annet sted har jeg også nevnt at det er helt legitimt for en supporter å uttale seg negativt om ordningen selv om klubben skulle mene noe annet.

Burnley
Brukerens avatar
Burnley

Forrige

Gå til Skeid Fotball

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Bridge by mehdiplugins.com