Leif Belgen

Diskuter annet relatert til Skeid Fotball. Junior elite, Skeid 2, Skeid-historie, Oksene, drift, administrasjon m.m.

Moderator: Rolf-Vidar

Leif Belgen

Innlegg Burnley » 20 Okt 2014, 13:31

Det står en dødsannonse i Aftenposten i dag over en Leif Henry Belgen, født 9.februar 1924. Han gikk bort den 13. oktober, står det.

Jeg tar sjansen på at dette er den samme Leif Belgen som var med oss på stjernelag efter stjernelag i 50-årene.

Burnley (*ølbøtt*)
Please try to understand before one of us dies!
Brukerens avatar
Burnley

Re: Leif Belgen

Innlegg Kunstgress » 20 Okt 2014, 14:57

Ja, det er Skeidspilleren Leif Belgen; født 9.2.1924, som står oppført på 11. plass over antall kamper i Eliteserien for Skeid 1948-1999. Han spilte 136 seriekamper fra og med sesongen 1948/49 tom. 1959/60. Det var jo kun 14 serierunder pr sesong på den tiden + seriefinalen. Se oversikten på "Historie" og "Statistikk", som en gammel Skeid-supporter har laget :-)
Kunstgress

Innlegg Kunstgress » 22 Okt 2014, 13:14

her er et flott bilde av et av Skeids beste lag gjennom tidene - MED Leif Belgen: http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.6517972?index=37 !
Kunstgress

Innlegg Ergofobi » 23 Okt 2014, 15:41

Kunstgress skrev:her er et flott bilde av et av Skeids beste lag gjennom tidene - MED Leif Belgen: http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.6517972?index=37 !

Flott bilde og jeg legger også merke til to andre faktorer her:
Det første, og aller mest gledelige, er selvfølgelig at draktene er kjemisk frie for reklame. Kommersiell tagging av klubbdrakta var høyst sannsynlig både utenkelig og ulovlig på den tiden, så konklusjonen må bli at i hvertfall NOE var bedre før... :)
Det andre er at klubblogoen også mangler. Jeg vet at mange klubber i England droppet klubblogoen på draktene fra rundt midt på 50-tallet og helt opp til slutten av 70-tallet, men visste ikke at dette var et fenomen i Norge også. Eller var dette bare noe et fåtall av klubbene praktiserte?

Forøvrig ble draktreklame i England først lov i 1981( mulig det var en konsekvens av det som etterhvert skulle vise seg å bli Maggie Thatchers katastrofale ideologi? ), men jeg aner ikke når det samme ble lov i Norge( Muligens under Willoch sitt ikke fullt så vellykkede regime? )
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes... That way when you criticize them, you are a mile away from them and you have their shoes."
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Innlegg dollydimple » 24 Okt 2014, 03:44

Dersom du tar deg en tur inn blant Ullevål stadions indre gemakker så har de et eget møterom som heter "Skeid-logen". Det er utstyrt med flere gamle lagbilder av Skeid. På et av bildene som henger uttafor døra er cupmesterne fra 1965 avbildet med klubblogoen over hele brøstet.
Mulig det bildet med Leif Belgen på er tatt med treningsdrakt???
Dette får de som er bedre bevandra i Skeid-historien enn meg uttale seg om.
Flere av de gamle bildene på NÅ har også klubblogoen tydelig framme på brøstet.
Men reklame på drakta...., det kom vel litt seinere. Idag lærer jo snart kidsa at REMA 1000+REMA 1000= REMA 2000. :twisted:
Uansett er de gamle programmene og vedtektene fullstappa med reklame. Jeg har ikke sjekka Skeid sine gamle, men jeg har gravd litt i gamle AIF-programmer nede på Arbark og der er det fullstappa med reklame.
Hverken Skeid og Vålerengen var uansett ikke medlemmer i AIF
Vann er is som venter på neste sesong!!!!
dollydimple

Innlegg Ergofobi » 24 Okt 2014, 12:59

dollydimple skrev:Men reklame på drakta...., det kom vel litt seinere. Idag lærer jo snart kidsa at REMA 1000+REMA 1000= REMA 2000. :twisted:
Uansett er de gamle programmene og vedtektene fullstappa med reklame. Jeg har ikke sjekka Skeid sine gamle, men jeg har gravd litt i gamle AIF-programmer nede på Arbark og der er det fullstappa med reklame.
Hverken Skeid og Vålerengen var uansett ikke medlemmer i AIF

Og reklame i programmer, rundt banen osv. er helt greit, men jeg ser på en fotballdrakt som en verdigjenstand og en helligdom som ikke bør klusses for mye med. Derfor burde den ideelt sett ha vært fri for kommersielle budskap fra f.eks. "Roger`s Rørleggerservice", "Dorthe`s negldesign" eller forurenserne i Statoil.
For meg blir det som om noen hadde tatt Edvard Munch sitt bilde "Skrik" og teipa over en lapp hvor det står at "Dette bildet er sponset av Hemsedal Akupunktur- og healerklinikk" eller noe i den duren. Sånt gjør man bare ikke og hvis man våger å reflektere litt så bør man komme fram til at det samme bør gjelde for fotballdrakter.
Mønsteret burde være ishockeyligaen NHL i USA. Ingen reklame på draktene, men en god del reklame andre steder i frb. med matchene.
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes... That way when you criticize them, you are a mile away from them and you have their shoes."
- Jack Handey
Brukerens avatar
Ergofobi

Gå til Skeid Fotball

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Bridge by mehdiplugins.com