Neste kamp for A-laget

Dato: Lørdag 20. juli kl 16.00
Kamp: Kråkerøy - Skeid
Sted: Kråkerøy stadion

Adidaskolleksjon 2013

toalettpapir-knapp

Organisering av Velkommen til Fotball


I dag er det klart for første trening på Velkommen til Fotball. Skeids fotballskole for barn mellom 5 og 7 år. Her finner dere et banekart slik at dere kan se hvor dere skal være på banen. Årgangene deles inn i 3 treningsgrupper basert på hvilken skolekrets de tilhører. Det skal være omtrent like mange barn i hver treningsgruppe, så skolekretsinndleingen er kun veiledene. Hvis det er barn som ønsker å trene sammen, så får de lov til det, uavhengig av hvilken skolekrets de er fra. 

Her er kartet: Banekart første trening VTF 2013

Kartet speilvendes når vi bytter til gresset slik at Disen alltid er lengst fra inngangen til banen.

Hvis dere ser nøye på kartet er det tre områder for hver av de tre treningsgruppene. Disse områdene er delt i 4. I hver 4del skal det være 6-8 spillere. Det pleier å være ca. 80 spillere tilsammen i en årgang. Det betyr at man trenger minst 4 trenere på hver treningsgruppe. Det er nok voksne som har sagt at de skal være trenere til at det skal være minst 4 på hver treningsgruppe i dag.

I år sier vi at alle de som ikke har mye imot å bidra som trenere, skal hjelpe til som trenere. Mange trenere er det viktigste for at barna skal trives. Alle må hjelpe til å aktivisere foreldrene rundt banen.




Her er en kjapp gjennomgang av øktplanen:

10-15 min:

 

Føring i firkant: Det er ikke lov å stoppe og man se seg rundt å forsøke å holde seg lengst mulig unna de andre spillerne. Spillerne skal holde ballen nærme beina og være nær ballen så ofte som mulig. Dette gjelder hele tiden under alle variasjonene i firkanten.

Variasjoner i firkanten: bare høyre bein, bare venstre bein, annenhver fot, bare underside begge føtter, bare utside høyre, bare utside venstre, bakover(husk lengst mulig unna de andre spillerne), snu 180 grader når trenern sier ifra, bytte ball, sette seg ned på ballen uten å bruke hender, legge seg ned på ballen, tre hastigheter(sakte, middels, max, kjør mye på max hvis det går), en eller to spillere i firkanten uten ball - de skal prøve å vinne ballen fra en av de andre - så skal den som mistet ballen finne en annen spiller å ta ballen fra - ballene skal ikke sparkes ut av firkanten, bestemte vendinger og finter; sålevending - cruyffvending - innsidevending - overstegsfinte - skuddfinte osv.,

Bytt øvelse ofte, det skal ikke være nødvendig med mer enn 1 min. på hver ting. Ikke stopp øvelser hvis dere ser at barna har det veldig morsomt.

5 min:

Hopping/hinking: Her er det veldig viktig at dere forteller barna at de ikke har lov til å ha hælen i bakken, bare hoppe på tærne. Hoppe opp og ned begge bein, hoppe så høyt man kan uten mellomhopp begge bein, hinke på begge bein, hinke så høyt man kan - først det ene beinet - så det andre, hinke bortover ca. 8 meter - snu(uten det andre beinet i bakken) og hinke tilbake - begge bein, hinke baklengs samme løypa,

5 min:

Triksing: bruk alle deler av kroppen utenom hodet, nikking har vi ett eget opplegg på, ikke lær barna å nikke før vi har gått gjennom det opplegget med dere i praksis,

35 min. spill:

Ikke mer enn 3mot3, store mål slik at det blir mål ofte, 2mot2 er bra, 1mot1 er også bra - særlig for de som ikke henger så godt med.



Det kommer til å være trenerkurs direkte i etterkant av treningen ca. en gang i måneden. Da blir trenerne igjen i ca. 20 minutter etter treningen og får praktisk kursing i øktplaner og tankene bak øvelsene.

Copyright © 2017 Skeid Fotball. E-post: post@skeid.no
Ansvarlig redaktør: Tarald Rohde. Kontakt webredaksjonen | Innhold kan ikke gjengis uten kildehenvisning til www.skeid.no
Nettsidene er produsert av Huset kommunikasjon & design as